Geen beren op de weg voor Pitcher! Nieuwsgierig hoe dat zit?

“Dé grootst erkende opleider voor de horeca sinds 1983”

Over

Stichting Horeca Onderwijs (SHO) is de grootste horecaopleider van Nederland. De stichting heeft een gigantisch aanbod aan cursussen op de menukaart staan. Die werden in het algemeen goed gevonden, maar het aantal trainingen dat daadwerkelijk in het digitale winkelmandje eindigde kon nog wel wat hoger. En er waren nog wel wat meer wensen. SHO vloog ons in voor deze multidisciplinaire opdracht, die raakvlakken met development, design en online marketing had. Dat bracht nogal wat in beweging.

Resultaat

De conversieratio steeg van 2,5% naar 4% en dat is een stijging van maar liefst 60%. Wij worden daar behoorlijk vrolijk van en minstens zo belangrijk: onze klant ook. De samenwerking is gemoedelijk, positief en succesvol. SHO beschouwt ons als haar marketingafdeling op afstand. Een mooi compliment!

De aanleiding

Cursussen sociale hygiëne, HACCP, BHV, veiligheid en nog veel meer: SHO verzorgt het allemaal. Sinds 1983 is SHO een begrip als het gaat om horecatrainingen. Om de volgende stap te zetten, zocht SHO een digitale partner. Die vonden ze in Den Bosch.

Het wensenlijstje van SHO was behoorlijk lang. Bovenaan stond een nieuwe website, op de voet gevolgd door een hogere conversieratio. En SHO was van mening dat nóg meer mensen van SHO en het aanbod moesten horen. Of we daar een mooi, door data gedreven plan voor konden ontwikkelen en uitvoeren. Daar hoefden we niet zo lang over na te denken.

Onze aanpak

Dat SHO een nieuwe website wilde, betekende natuurlijk niet meteen dat de oude niet meer deugde. Bij Pitcher laten we ons graag leiden door harde feiten en data, dus voerden we uitgebreide A/B-testen uit. We boden de bezoekers van sho-horeca.nl, gerandomiseerd, twee smaken van de website aan: groep één kreeg de oude voorgeschoteld en groep twee de nieuwe. We maten nauwkeurig welke het beste converteerde, welke pagina’s bezoekers het vaakst bezochten en welke zoektermen ze het vaakst intikten. 

Wat we daarvan leerden, vertaalden onze ontwikkelaars naar een compleet nieuw ontwerp inclusief een zoekfunctie op een A-locatie op de homepagina. En om het gedrag van bezoekers nauwkeuriger te kunnen meten, pasten we call-tracking toe. Klanten van SHO gebruiken namelijk ook nog steeds de telefoon om bestellingen te plaatsen. Met call-tracking koppelden we, met een script uit eigen keuken, zoek- en surfgedrag aan telefonische conversies, zodat we de resultaten van onze acties piekfijn konden volgen. Hierdoor is het ook makkelijker om budgetten te alloceren.

De resultaten? Daarop zijn we behoorlijk trots. Zo schoot de conversieratio omhoog. Als je bedenkt hoeveel unieke bezoekers de site ontvangt, kun je je wel indenken dat het aantal verkochte trainingen en cursussen gigantisch in de lift zit. De lift naar boven, welteverstaan.

Daarmee waren we er nog niet. SHO wilde serieus werk maken van online marketing om meer traffic de weg naar de site te wijzen. Daarvoor voerden we Google Ads-campagnes uit, op basis van alle data die we in een eerder stadium al verzamelden. Verzamelen en bijsturen van data is een ongoing proces waarbij we kort op de bal spelen en intensief contact met SHO houden. Onze kennis gebruiken we voor Facebook- en Instagramcampagnes die – al zeggen we het zelf – buitengewoon doeltreffend zijn.

Een deel van het trainingsassortiment van SHO komt in aanmerking voor STAP-subsidie. Daarvoor vroeg SHO ons een koppeling te maken tussen het CRM-systeem en het STAP-platform. Inclusief op maat gemaakte landingspagina’s en wervende advertenties natuurlijk. Ook daar kunnen we een vinkje achter zetten.

Deze samenwerking gaat veel verder dan alleen het verzamelen en inzetten van data. Ook logisch nadenken en slim inspelen op klantbehoeften speelt een rol. Zien we dat iemand een training in het winkelwagentje legt, maar bereikt dat wagentje nooit de kassa? Door de juiste snaar te raken in een gepersonaliseerde mail proberen we hem of haar toch een digitaal zetje te geven. De cijfers bewijzen dat we daar aardig goed in slagen.

Het partnerschap

De e-learning oplossing vraagt om meer dan alleen een oplevering van een werkende module. We blijven binnen de e-learning doorontwikkelen om op die manier de customer experience te vergroten en écht voorop te blijven lopen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat wij ook zelf geregeld de cursussen doorlopen en kritisch meekijken naar de werking van het systeem.